YRITYS

HISTORIA

Yli 100 vuotta yhteistyötä ammattilaisten kanssa
Vuonna 1903 esiteltiin ensimmäinen Fiatin hyötyajoneuvo: 24 HP. Siitä lähtien historiamme on jatkunut yli vuosisadan tarjoten yhä monipuolisemman valikoiman malleja, jotka on luotu vastaamaan kunkin aikakauden tarpeisiin.
Katsotaanpa matkaa vuosikymmen vuosikymmeneltä havaitaksemme kuinka tuotemerkki luotiin ja kuinka se kasvoi ajoneuvojen evoluution ja lisääntyvän suosion kautta.

1901 - 1910

1901: Äskettäin perustettu Fabbrica Italiana Automobili Torino esitteli kaksi linja-autoa ja vallankumouksellisen palomiesten perävaunun Milanon näyttelyssä. Tämä tasoitti tien Fiatin ensimmäisen kuorma-auton esittelylle, mallille 24HP.

1903: Kevyiden hyötyajoneuvojen tuotanto alkoi mallilla 24 HP, joka sai nimensä moottorin tehosta, tuolloin höyryhevosvoimilla mitattuna. Pienikokoisena, noin nykypäivän ajoneuvojen kokoisena, 24HP, tarjosi saman käytön ja saman hyötykuorman kuin oikea kuorma-auto. Lava oli valmistettu kuivatusta puusta, jonka kantokyky kesti jopa 4000 kg rahtia.
Mallin 24 HP täysin uudesta luonteesta johtuen oli ehdottomasti valmistettava kolme kokeellista prototyyppiä. Sillä suoritettiin erilaisia testejä ja 24 HP selvitti ne kaikki leikiten. Jopa puolustusvoimat osoitti kiinnostusta uutta ajoneuvoa kohtaan.

1906: Mallia 24HP valmistettiin pienimuotoisesti, mutta sen seuraaja, malli 18-24HP eli "itseliikkuva kuljetusvaunu", menestyi erinomaisesti ja sitä valmistettiin suuri määrä.

1911 - 1920

1911–1915: Alkaa ensimmäisten 'oikeiden hyötyajoneuvojen' valmistus. Tärkein sysäys tuotannolle tuli ensimmäisen maailmansodan tarpeista. Kyseisen ajanjakson aikana vienti muodosti erittäin huomattavan osan torinolaisen yhtiön liikevaihdosta. Armeijat olivat Fiatin parhaita asiakkaita ja pian Fiat huolehtikin Ranskan, Venäjän, Kreikan ja Britannian sotaministeriöiden kevyiden hyötyajoneuvojen toimituksista.

1911: Esiteltiin 1F (F tuli sanasta 'furgone' eli pakettiauto), ensimmäinen ajoneuvo oikealla pakettiautokorilla. Tämä näppärä ajoneuvo, jonka sylinteritilavuus oli 1846 cm3 ja hyötykuorma 500 kg, pohjautui TIPO 1 -auton runkoon ja se sopi erinomaisesti lyhyen etäisyyden palveluihin. Tämän vuoksi Britannian posti osti niitä useita.

Samana vuonna esiteltiin myös vankempi 2F. Vuoden 1910 TIPO 2 -malliin pohjautuvana sen sylinteritilavuus oli 2813 cm3, teholuokitus noin 20 hv ja hyötykuorma 1000 kg. Sen kuorma-autoversio kangaspeitteisellä rungolla tarjottiin armeijan kuorma-autoiksi ja sitä käytettiin laajalti sekä miesten että materiaalien kuljetukseen. Kyseisessä kokoonpanossa se toimitettiin myös Britannian kuninkaalliselle laivastolle.

1921 - 1930

1922: Vuoden 1921 talouskriisin jälkeen useat ilmiöt alkoivat osoittaa toipumista. Liikennelakia muutettiin (tievero poistettiin ja otettiin käyttöön maakuntakohtaiset rekisterikilvet) ja maaliskuussa 1923 aloitettiin työt Milanon ja järvialueen välisen päätien rakentamiseksi, ensimmäinen tie hyötyajoneuvoille tarkoitetun erityiskaistan kanssa.

1925: Tapahtuneiden muutosten seurauksena Fiat päätti investoida enemmän hyötyajoneuvojen tuotantoon laajentaen valikoimaansa ja eriyttämällä tarjontaansa hyötykuorman, koon ja moottoritilavuuden mukaan. Juuri kyseisen ajanjakson kuluessa tulee tunnetuksi määritelmä 'kevyt hyötyajoneuvo'.
Useat kevyet kuorma-autot mukaan lukien mallit 502F, 503F, 505F, 507F ja 509F valmistettiin vastauksena lisääntyvään kysyntään, jossa ajoneuvoja haettiin tiettyä työtä tai kuljetustarvetta varten (mukaan lukien erityisajoneuvot kuten ambulanssit, paloautot, postinkuljetusautot, ym.).

1928: Fiat työskenteli ahkerasti lisätäkseen maantiekuljetusten kasvua muun muassa tukemalla kahden Italian tärkeimmän tuotantokeskuksen, Torinon ja Milanon, välisen maantien suunnittelua. SAVA (Società Anonima Vendita Autoveicoli) luotiin mahdollistamaan ajoneuvojen ostaminen osamaksulla sekä myynninedistämistä varten.

1931 - 1940

Fiat työskenteli yhdessä muiden torinolaisten tuotemerkkien kanssa erikoistuen ajoneuvotuotantoon optimoidakseen kustannukset ja siloittaakseen tietä lupaavalle tulevaisuudelle.

1932: Balilla Van esiteltiin pienen 508-kuorma-auton alustalla. Kevyt, ketterä ja helppo ajaa, "kääpiö" – kuten se leikillisesti nimettiin – oli kuuluisan Balilla-mallin hyötyajoneuvoversio. Se ylpeili mukavuudella, alhaisella polttoaineen kulutuksella, huippunopeudella 75 km/h ja hyötykuormalla, joka vaihteli välillä 320 - 380 kg. Se oli suuri menestys: 5 vuodessa valmistettiin 113 000 Balillaa - mukaan lukien useita kuorma-autoversioita!
Toinen tämän aikakauden ajoneuvo oli erityisesti rahtiliikenteeseen suunniteltu Fiatin ensimmäinen kuorma-auto dieselmoottorilla. Kyseisen mallin, 621, hyötykapasiteetti oli 2250 kg ja siinä oli suljettu ohjaamo kahdella ovella, alaslaskettavat ikkunat, taittuvasti avautuva tuulilasi, kuorma-alusta alas taittuvilla sivu- ja perälaidoilla sekä mahdollisuus kiinnittää metallikaaret vedenpitävän kangaskaton tukemiseksi.

1934: Valikoimaan lisättiin 4-sylinterinen 55 hv:n dieselmoottori vaihtoehtona 45 hv:n bensiinimoottorille. Eikä siinä kaikki. Menestynyt 621-sarja diesel- ja bensiinimoottorivaihtoehtojen lisäksi oli saatavilla nyt myös sähkökäyttöisellä versiolla, jossa akku sijaitsi matkustajaosaston alla.

1941 - 1960

1940-luvun ensimmäisellä puoliskolla Fiatin tuotanto putosi dramaattisesti, kun Italian osallisuus sotaan kääntyi pahempaan suuntaan suurelta osin pommitusten seurauksena, jotka tuhosivat Torinon kaupunkia, Fiatin tuotantolaitoksia ja useita pieniä ampumatarviketehtaita.
Fiat ymmärsi, että taloudellinen kehitys ei koskenut ainoastaan suurta teollisuutta vaan myös pieniä itsenäisiä yrityksiä. Kauppiaat ja edustajat tarvitsivat kuljetusta, joka sopi heidän tarpeisiinsa ja salli heidän kuljettaa pieniä määriä rahtia, näytteitä tai tarvikkeita. Tästä visiosta tuli todellisuutta vuonna 1947.

1947: Rohkaistuneena 1100-ajoneuvolla saaduista erinomaisista myyntiluvuista Fiat päätti tuottaa valikoiman erilaisia hyötyajoneuvoja.
Fiat 1100 ALR oli yksi ensimmäisistä hyötyajoneuvomalleista, joita valmistettiin heti sodan jälkeen. Yhdessä sen huomattavien ja ainutlaatuisten ominaisuuksien kanssa tämä tarkoitti sitä, että 1100 ALR:stä tuli nopeasti yksi Italian elpymisen merkeistä. Luotettava moottori, erittäin vankka vaihteisto, kestävä ja monipuolinen runko, joka voidaan mukauttaa useisiin käyttötarkoituksiin (maatalous, teollisuus, matkustaja- ja rahtiliikenne) tekivät Fiat 1100 ALR:stä myöhempien hyötyajoneuvomallien edelläkävijän.

1961 - 1970

1967: seuraten Multipla 600:n menestystä Fiat uudisti myös hyötyajoneuvojen valikoiman esittelemällä suuren pakettiautomallin Fiat 238, joka pohjautui Primulan (Autobianchi) mekaniikkaan ja jonka 1,2-litrainen 44 hv:n moottori antoi huippunopeudeksi 105 km/h.
Vuosina 1967 - 1983 valmistettu Fiat 238 oli saatavilla eri versioina sen julkistamisesta lähtien: pakettiauto, kuorma-auto, alustaohjaamo, matkustajakuljetus ja ambulanssi. Tämä filosofia vaikutti voimakkaasti muokaten tulevia Fiat 242 ja Fiat Ducato -malleja.

1971 - 1980

Puolivälissä 70-lukua Fiat uudelleenjärjesteli toimintansa erikoistuakseen eri sektoreille. Hyötyajoneuvojen valmistus eriytettiin henkilöautojen valmistuksesta. IVECO muodostettiin vuonna 1975 (tärkeä päivämäärä maantiekuljetusten historiassa), ja näin syntyi Fiatin kevyiden hyötyajoneuvojen tuotemerkki tuoden markkinoille mallit 242, 850T, 900T ja Fiorino 127 (joka valmistettiin Brasiliassa ja joka on vieläkin tuotannossa).
Vuoteen 1987 asti valmistettu Fiat 242 dominoi markkinoita koko 70-luvun. Se oli kestävä ja luotettava, sen lastauskorkeus oli matala ja kuorma-alusta tasainen. Sitä myytiin myös erikoisversiona julkisia kuljetuksia sekä yleiskuljetustarpeita varten kuten myös innovatiivisena huippusuosittuna matkailuautona.
Tuolloin sekä Italiassa että Euroopassa pienten pakettiautojen kysyntä lisääntyi huomattavasti sekä kaupunkien sisäisiä että niiden välisiä toimituksia varten. Fiatin vastaus oli 127 Fiorino, ensimmäinen Italiassa valmistettu pieni pakettiauto. Fiorino perustui malliin 127, Euroopan eniten myytyyn autoon, ja se säilytti sen mekaaniset ominaisuudet ja luodut mukavuudet tarjoten samalla 360 kg kantavuuden. Joukko ylivoimaisia ominaisuuksia asemoi sen kilpailijoiden yläpuolelle: spoileri, ohjaamon väliseinä (erotettavissa osiin) ja lukittavat takaovet, jotka avautuivat 90°.
Vuonna 1978 valmistettujen uusien tuotteista pitää vielä mainita mallivalikoiman 238E 9-paikkaista panoraamaversio, se suunniteltiin vastaukseksi uusille ryhmäkuljetusten markkinoille. Se oli valmistettu kuljettamaan 9 henkilöä töihin tai lomalle tarjoten huomattavia säästöjä polttoaineen kulutuksessa. Siitä tuli nopeasti ihanteellinen ajoneuvo useille sektoreille mukaan lukien hotellit, autovuokraamot, järjestöt ja urheiluseurat.

1981 - 1990

1981: Kyseisenä vuonna esiteltiin vallankumouksellinen kuorma-automalli Ducato x2/12. Vuosimallin 1978 muotoilusta jatkokehitetty uusi malli pyrki tarjoamaan kevyen hyötyajoneuvon, joka menestyisi hyvin koko Euroopassa. Mallia Ducato x2/12 seurasi Ducato x2/30. Tavoitetta ei ainoastaan saavutettu vaan tulokset ylittivät kaikki odotukset. Todistuksena tästä on se tosiasia, että mallia valmistetaan vieläkin, 25 vuotta myöhemmin.
Vuonna 1981 nähtiin myös Fiorinon lava-auton kehittäminen, joka vastasi kasvavaan tarpeeseen eriyttää hyötyajoneuvoja edelleen pakettiautoista avolava-autoihin.

1991 - 2000

90-luvulla Ducatoa seurasi muita suosittuja malleja kuten: Scudo, Doblò ja eri automalleista kehitetyt pakettiautoversiot.

1995: Scudo esiteltiin tarjoamaan uusi hyötyajoneuvo ammattilaisille, jotka etsivät kompaktia pakettiautoa riittävällä rahtitilalla ja henkilöautomaisella ajotyylillä.

2000: Turkissa valmistettu Doblò julkaistiin Italian markkinoilla vuonna 2000 ja kansainvälisillä markkinoilla vuonna 2001. Se osoittautui välittömästi huippusuosituksi.
Lisäksi vuonna 2000 kehittyi edelleen avolavaisen kuorma-auton käsite - ensimmäisen esittely vuonna 1981 Fiorino - esittelemällä uusi malli Strada, joka on Palio-perheen avolavaversio.

2001 - 2010

Fiat Professional jatkaa laajenemistaan. Konserni on uudistanut kokonaan sen tuotevalikoiman esitellen myös uusia malleja.

2006: Esiteltiin Uusi Ducato. Joukosta erottuva, nykyaikainen muotoilu, erinomainen mukavuus ja suorituskyky, laajennettu telemaattinen ja turvallisuutta korostava varustelu ja alhaiset ylläpitokustannukset voittivat uudelle Ducatolle lukemattomia kunniamainintoja kansainväliseltä lehdistöltä parhaana ajoneuvona vapaa-ajan käyttöä varten.
Samana vuonna Doblò Cargo voitti arvostetun "Kansainvälinen vuoden pakettiauto 2006" -palkinnon sen omintakeisen muotoilun, uusien pidempien akseliväliversioiden, huippulaatuisten MultiJet diesel ja Natural Power -moottorien sekä lisääntyneen kantavuuden ja tilavuuden ansiosta.

2007: Esiteltiin Uusi Scudo, joka yhdistää auton ominaisuudet (suoritustasot, käsiteltävyys ja mukavuus) tyypillisiin hyötyajoneuvon ominaisuuksiin (tila, helppo kuormattavuus ja luotettavuus). Uusi Scudo lisättiin täydelliseen valikoimaan matkustajakuljetusajoneuvoja aiempien mallien lujittamilla vahvuuksilla.

2008: Uuden Fiorinon vuosi - tämä malli luotiin täyttämään viimeisimmät tarpeet kaupunkien tavarankuljetuksessa ja se sopii erityisen hyvin ammattilaisille, jotka viettävät paljon aikaa ratin takana ja huolehtivat eri toimituksista (esim. kauppiaat, huoltotyöntekijät, palveluyritykset ja pikakuljetusliikkeet). Ainutlaatuinen, innovatiivinen, omintakeinen ja dynaaminen tyyliltään, tilava, kompakti, helppo kuormata, ketterä liikenteessä ja edullinen huollossa, uusi Fiorino voitti arvostetun "Kansainvälinen vuoden pakettiauto 2009" -palkinnon turvallisena ja helposti ajettavana autona, joka kykenee 'menemään sinne, minne muut eivät pääse'.

2010: Uusi Doblò Cargo oli loistava tähti. Jopa 4,6 m3 tilava, jopa 1 tonnin hyötykuorma ja jopa 3,4 metrin tavaratila; (NEDC) polttoaineen kulutus 4,8 litraa/100 km, toimintasäde 1 250 km ja CO2-päästöt vain 126 g/km 90 HV:n 1,3-litran MultiJet II Euro 5 -moottorilla. Se on segmenttinsä ainoa malli Bi-link-jousituksella. Tämä ennätyksiä rikkova pakettiauto voitti Vuoden pakettiauto 2011 -palkinnon.
2011 Fiorino tuli markkinoille uudistetulla moottorilla, kojetaululla, sisätiloilla ja korin värivalinnoilla sekä tekniikalla. Uusi Doblò Cargo - nyt saatavilla myös Natural Power -versiona - nimettiin Euroopan vuoden pakettiautoksi 2011.

2011 - Tänään

2011: Jälleen kerran on Ducaton vuosi sen viimeisimpien mallien esittelyn myötä. Ducato on nyt ollut huippusuosittu kolmekymmentä vuotta, viiden sukupolven ja lukemattomien menestystarinoiden vauhdittamina. Maailmanlaajuisesti on myyty yli 2,2 miljoonaa autoa vuoden 1981 jälkeen.
Uusi Ducato erottuu edelleen joukosta eritkoisen muotoilunsa ansiosta ja se sisältää täysin uuden sarjan moottoreita, mukaan lukien 4 uutta Euro 5, turbodiesel suoraruiskutteista, MultiJet -moottoria välillä 115 - 177 hv, yhdistettynä 5- tai 6-nopeuksisiin vaihteistoihin. Viimeisimmät moottorit tarjoavat uraauurtavan polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöt (6,4 l/100km ja 169 g/km käytöstä ja kokoonpanosta riippumatta).
Doblò Cargo, ennätyksiä rikkova ja yhä uudeelleen käyttäjänsä hurmaava auto on nyt saatavilla Work-Up-versiona, luotettava ja kova työkaveri uskomattomalla koko/hyötykuorma-suhteella. Sen voima on sen vanerisessa kuormaustasossa: 2,3 m pitkä, 1,82 m leveä ja 4 neliömetriä pinta-alaltaan, kykenee kuljettamaan jopa 3 EUR-lavaa tai 33 hedelmälaatikkoa: kaikki tarvittava tila kuormallesi.

2012: Uusi Fiat Strada esiteltiin seuraajana mallille, joka johtaa Etelä-Amerikan kevyiden hyötyajoneuvojen markkinoita. Kaikkiaan 127 800 myytyä kappaletta maailmassa, vuonna 2011 Strada osoittautui toiseksi suosituimmaksi Fiat Professional -malliksi Fiat Ducaton jälkeen.
Uusi Fiat Strada -valikoima tarjoaa 3 varustelutasoa - Working, Trekking, Adventure - ja 3 korivaihtoehtoa - Lyhyt ohjaamo, Pitkä ohjaamo ja Miehistö ohjaamo - kaikkiaan 6 vaihtoehtoa.
Tärkeimmät uudet lisäykset ovat miehistöohjaamo kokoonpanot Working- ja Adventure-versioissa, johon mahtuu 4 henkilöä mukavasti ja lisäksi jopa 650 kg:n kuorma.